Menu

Kohti tervettä yritystä

Olemme Diacorissa rakentaneet uutta lähestymistapaa työterveyteen, Terve yritys -palvelukonseptia. Tämän rakennustyön pontimena on ollut terävöittää sitä, mitä varten työterveyshuoltoa tehdään. Työterveyshuollon missio yhteiskunnassa on työ sen puolesta, että ihminen voi tehdä työtään ilman että hänen terveytensä siitä kärsisi. Viime kädessä – raadollisimmillaan – kyse on siitä, että kenenkään ihmisen ei tarvitse myydä terveyttään rahasta.

Työterveyshuollon ydin on ennaltaehkäisevä toiminta. Näin sanoo työterveyshuoltolaki ja asiasta vallitsee yhteiskunnassamme laaja yhteisymmärrys. Kysyttäessä mitä tämä ennaltaehkäisy käytännössä oikeasti on, ollaan melkoisessa suossa ja hämmennyksessä. Moni osaa luetella toimenpiteitä, että ennaltaehkäisyä ovat muun muassa terveystarkastukset ja työpaikkaselvitykset, mutta puheen kääntyessä ennaltaehkäisystä saatuihin hyötyihin, tulee usein hyvin hiljaista.

Ennaltaehkäisevää toimintaa kyllä tehdään työterveyshuollossa, isostikin. Ja kyllä, selvää kehitystä on viime vuosina tapahtunut, kun esimerkiksi toimintaa työkykyjohtamisen tueksi on kehitetty. Kehittymisen varaa riittää silti edelleen.

Mitkä ovat suurimmat kehityshaasteet? Ensimmäinen ennaltaehkäisevän toiminnan ongelma on, että suuri osa siitä on sattumanvaraista. Toimintaa ei useinkaan johdeta tiedolla eikä se perustu riittävän monipuoliseen ja järjestelmälliseen asiakkaan ja työterveyden yhteiseen tilannekuvaan. Toinen puute on sen lyhytjänteisyys ja kertaluonteisuus. Sauvakävelyharjoitus kerran vuodessa on lähinnä hyvää viihdettä.

Merkittävin puute kuitenkin on, että ennaltaehkäisevä toiminta on ehkä liian painottunut yksilön terveysongelmiin. Toki yksilöihin kohdistuva toiminta on tärkeää sekin, sairaudet pitää hoitaa hyvin. Kuitenkin vaikuttavin ennaltaehkäisy, ns. primaaripreventio, on ennen kaikkea työn rakenteisiin vaikuttamista niin, että rakenteet saadaan mahdollisimman hyvin tukemaan terveellistä työntekoa. Nämä rakenteet ovat paitsi fyysisiä, myös psykologiseen ja sosiaaliseen työympäristöön liittyviä.

Primaariprevention puute ei johdu työterveyden ammattilaisten osaamattomuudesta tai haluttomuudesta tehdä sitä. Juurisyy on asiakkaan ja työterveyden välisen yhteistyön ohuus ja epäjatkuvuus, johon on syytä niin sysissä kuin sepissäkin. Tosiasia on, että valta vaikuttaa työn rakenteisiin on yritysjohdolla ja esimiehillä. Työterveyttä voidaan siksi saada aikaan vain avoimella yhteistyöllä, jonka keskiössä ovat lähiesimiehet ja työterveyden ammattilaiset.

Yhteistyö edellyttää ennen kaikkea vahvaa luottamusta. Luottamusta vahvistavat yhteinen kieli, tilannekuva ja tahtotila. Viime kädessä luottamus vaatii tekoja, sanalla sanoen lupausten pitämistä puolin ja toisin.

Terve yritys -palvelukonseptimme on suunniteltu tukemaan ja luomaan edellytyksiä hyvälle luottamukselle ja yhteistyölle. Olemme hylänneet tyhjän ammattijargonin ja puhumme konkreettisista asioista, kuten terveestä työstä, terveestä johtamisesta, terveestä työyhteisöstä ja terveestä työntekijästä.  Panostamme yhteisen, asiakasorganisaation tilannekuvan huolelliseen laadintaan. Sen pohjalta syntyy yhteinen tahtotila ja toimintasuunnitelma, jossa keskitytään olennaiseen, työterveyshyödyn tuottamiseen. Tärkeää on myös yhteistyön jatkuva, avoin ja proaktiivinen arviointi ja kehittäminen.

Seuraamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä jatkuvasti ja tutkimuskumppanimme Taloustutkimuksen mukaan päättävässä asemassa olevat asiakkaamme kokevat Diacorin vahvuuksiksi asiakaslähtöisyyden ja lupausten pitämisen. Terve yritys -konseptimme siis toimii oikeasti. Kannattaa kokeilla!

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä täältä tai soita 09 7750 8661, niin kerromme enemmän.

Antti Aro
liiketoimintajohtaja, yritysasiakkuudet