Menu

Joskus se kaikkein yksinkertaisin on vaikeinta

Markkinoiden murros muovailee toimialoja pakottaen yrityksiä kyseenalaistamaan tekemisiään. Digi, lean start up -ajattelu ja design thinking tulevat kaikkialle. Ketteryys ja todellinen kilpailukyky taataan kehittämällä ja toteuttamalla yhdessä asiakkaan kanssa. Resepti on menestystarina paperilla, mutta sen eläväksi toimintatavaksi vieminen on jo ihan eri tarina.

Fakta on se, että ennen kuin yksinkertaiset perusasiat ovat kunnossa, mikään innovaatio ei etene. Ei yksilön eikä yhteisön tasolla.  Suomalaisissa yrityksissä vaikeinta onkin perusasioista perustavin, ihmisten kohtaaminen.

Niin meillä kuin muuallakin on menossa monta eritasoista ja vielä samanaikaista kehitysprojektia. Ja osalle suunta ja sävelet ovat selkeämpiä kuin toisille. Eteen tulee tilanteita, joissa vauhtisokeus vuoroin hämärtää roolit, vastuut ja työn tavoitteet. Tunteiden vuoristorata myllää, kun alun innostuminen uhkaa hautautua työmäärän alle, tai oman työn tavoitteita on vaikea hahmottaa.

Muotoiluajattelua soveltava palvelumuotoilu tuokin työkaluja kesyttämään kaaosta. Sen tiedetään toimivan erityisesti silloin, kun monimutkaisia asioita on tarve yksinkertaistaa ja tehdä ymmärrettäväksi. Muotoiluajattelun tukipilareita ovat kokeilukulttuuri, empatia ja optimismi asiakkaan ollessa keskiössä.  Nämä auttavat ymmärtämään niin asiakkaan kuin työntekijöiden näkyviä ja näkymättömiä tarpeita.  Aikomuksista siirrytään tekoihin, suunnitelmasta tuloksiin.

Lausuttakoon kuitenkin ääneen, että kaikkea ei palvelumuotoilukaan ratkaise. Loppujen lopuksi tuon uudistumisen tekee ihminen itse omaa toimintaansa muuttamalla.  Innostuneinkin tekijä saattaa sen kaiken keskellä uupua. Odotuksen oman työn tavoitteista saattavat hämärtyä. Niin sinun kuin minunkin toimintatavan muuttaminen vaatii oppimista ja aikaa. Eikä muutosvastarintaa ole vielä edes mainittu. Nämä tilanteet ovat esimies- ja henkilöstötyön koetinkiviä. Ne vaativat rohkeutta puuttua ja taitoa kohdata ihmisiä ennen kuin uupumus on salakavalasti edennyt liian pitkälle.

Innovaatioilla on paremmat mahdollisuudet onnistua, kun yksinkertaiset perusasiat ovat ensin kunnossa.  Varhaisen välittämisen malli on toimivan työyhteisön työkalu, joka oikeuttaa ottamaan asiat puheeksi, kun meillä on huoli työntekijän suoriutumisesta. Se luo myös turvaa esimiehelle, jonka mukavuusalueella puheeksi ottaminen ei ole ennen ollut. Niin muotoiluajattelu, liiketoimintamallien myllääminen kuin myös ihmisten kohtaaminen ovat taitolajeja, joita on mahdollista oppia.

Joskus se kaikkein yksinkertaisin, ihmisten kohtaaminen, onkin kaikkein vaikeinta. Olisiko siis aika elvyttää vanha varhaisen välittämisen malli pelkästä prosessikaavioista eläväksi toimintatavaksi?  Näin myös rakenteet tukisivat Terveen yrityksen rakentamista, yksilöstä lähtien.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä täältä tai soita 09 7750 8661, niin kerromme enemmän.

Kirjoittaja
Anki Forsman
henkilöstöpäällikkö