Menu

Mitä lapselle lautaselle? Välipalalla on väliä

Välipala on tärkeä juttu, etenkin nuorille ja lapsille. Lapsi sietää aikuista huonommin pitkiä ateriavälejä ja monissa kouluissa lounas syödään jo melko aikaisin, jolloin ateriaväli voi iltapäivällä kasvaa hyvin pitkäksi.

Tämä on tärkeää kaikille, mutta etenkin urheileville lapsille, joiden riittävästä energian ja ravintoaineiden saannista on huolehdittava erityisesti. Välipala lisää vireyttä, olipa kyse sitten läksyjen tekemisestä tai liikunnan harrastamisesta. Ylipäätään eväät ovat aina paikallaan, jos koulusta mennään suoraan harrastuksiin.

Ravitsemusterapeutti Jan Verhon mukaan säännöllinen ateriarytmi tukee normaalia kasvua ja kehitystä sekä luontaista syömisen säätelyä. Ja välipala on ehdottomasti osa säännöllistä ateriarytmiä. Lapsi oppii omatoimisuutta, kun hän ottaa välipalasta huolehtimisen omalle vastuulleen. Lapset osaavat tai ainakin oppivat välipalan tekemisen itse, kun vain raaka-aineita on saatavilla. Aikuisilta tämä edellyttää hiukan etukäteissuunnittelua.

Ravitsemusterapeutin Jan Verhon mielestä: 

•    Jokaisen välipalan on hyvä sisältää kasviksia, hedelmiä tai marjoja. 
•    Viljavalmisteissa kannattaa suosia täysjyvää - täysjyväleipä ja -puuro ovat mainioita välipala-aineksia.
•    Pulla ja riisipiirakka ovat parempia välipalaleivonnaisia kuin munkki, viineri, croisantti tai pasteija. 
•    Viilien, jogurttien ja rahkojen on hyvä olla vain vähän sokeria sisältäviä.
•    Maustamattomia maitovalmisteita voi itse maustaa marjoilla, hedelmäpaloilla tai hedelmäsoseella.
•    Leikkelelihoja, makkaraa ja juustoa kannattaa käyttää vain kohtuudella.
•    Vesi, maito ja piimä ovat parhaita juomavaihtoehtoja.
 


Lue lisää

Ravitsemusterapeutti