Menu

Ortopedin neuvo istumatyöntekijälle: huomio tuolin säätöön ja kävelytaukoihin 

Monissa ammateissa työpäivä kulutetaan istuen pöydän ääressä. Jos tämä jatkuu pitkään, jopa vuosikausia, seurauksensa on erilaisia selkävaivoja tai vähintään selän jäykistymistä ja väsymistä. Siksi ortopedi Peter Pippingsköld sanoo työn tauottamisen olevan erittäin tärkeää.

Selän välilevyt ovat vähän kuin nesteellä toimivia iskuvaimentajia. Iän myötä nesteen määrä vähenee ja ongelmat ovat siten todennäköisempiä, mutta tietyt perussäännöt koskevat ihan jokaista.

Välilevyille on tasaisin väliajoin annettava nestekiertoa elvyttävää pumppaavaa liikettä.

Mikä tahansa liikkeelle lähtö tekee niille hyvää. Paikoillaanolon myötä välilevyt turpoavat. Siksi monen selkä on jäykkä aamuisin, kun yön aikana on oltu pitkään ilman liikettä. Pikkuhiljaa selkä kuitenkin vertyy, kun ihminen lähtee kävelemään.

Diacorin sairaalassa tuhansia selkiä leikannut Pippingsköld antaa istumatyöläisille yksinkertaisen ohjeen:

Tuolilta kannattaa nousta 3-4 kertaa tunnissa.

Pelkkä seisomaan nouseminen ei kuitenkaan riitä.

Puhdas seisominen ärsyttää selkää, joten siihen on aina yhdistettävä 1-2 minuutin kävely.

Muodissa olevat nostopöydät eivät nekään ole autuaaksi tekeviä. Pippingsköldin mukaan niiden kanssa tulisi käyttää baarijakkaraa. Siinä ei kuitenkaan istuta, vaan siihen nojataan. Näin paino jakautuu myös jalkojen päälle eikä pelkästään selkään.

Vielä suurempi asia on työtuolin säätäminen. Väärin säädetty tuoli antaa helposti kaiken paineen rangan päälle, jolloin välilevyihin kohdistuva paine on jopa viisinkertainen. Oikeaoppisessa säädössä kehoon on saatava tunne, että rangan jatkeella eli  reisien päällä on painetta. Toisin kuin aiemmin ohjeistettiin,  tuolin etureuna ei saa olla alaspäin. Istuessa jalkojen on ehdottomasti yllettävä lattiaan ja työtuolissa on istuttava siten, että ristiselän tuki selkää vastaan tuntuu. Tämä tukee lannerangan  kaarevuutta ja jakaa kuormitusta myös selän pikkunivelille, jolloin välilevyjen paine vastaavasti kevenee. Lisäksi istuma-asento on tällöin suora, mikä sekin kuormituksen kannalta parempi.

Pippingsköld ei ole lainkaan hyvillään useimpien neuvottelutilojen tuoleista.

Kokoustuoleissa ei saisi kiinnittää liikaa huomiota pelkkään estetiikkaan. Tuolien olisi ehdottomasti oltava sellaisia, että ne mahdollistavat selkää vähemmän kuormittavan istumisen.

Artikkelin kirjoittaja: Esko Heikkinen 


Lue lisää

Ortopedi