Menu

Lääkäriasemat tulevat älypuhelimiin

Niin julkinen kuin yksityinen terveydenhuolto kehittävät vauhdilla digitaalisia palveluja verkkoon. Uusinta uutta ovat älypuhelinsovellukset.  HIQ Finland on kehittänyt Diacorille oman palvelun, jossa asiakkaat saavat sekä omat tietonsa että lääkäripalveluja älypuhelimeensa.

- Tämä on ihan oikea lääkäriasema, ei pelkkä etäasiointi tai potilastietoarkisto, Diacorin IT-johtaja Tuomas Teuri kehuu.

DiacorPlus-niminen palvelu toimii kaikissa pääalustoissa eli Androidissa, iOSissa ja Windowsissa. Palvelun kehittämisessä oli tärkeää, että asiakas voi valita oman teknologiansa ja Diacor pyrkii tukemaan asiakkaan valintaa. 
- Tämän vuoksi kehitimme natiivisovelluksen kaikille alustoille. Tästä on tullut kiitosta erityisesti yrityskäyttäjiltä, joilla on paljon käytössä Windows puhelimia. Kehitämme myös desktop-version loppuvuonna, jotta palvelua voivat hyödyntää myös he, jotka eivät käytä älypuhelimia, Teuri lupaa.

 Älypuhelimen vastaanotolle täytyy päästä helposti

- Alusta pitäen suurin haaste oli tehdä palvelu käyttäjän kannalta helpoksi, turvalliseksi ja vetovoimaiseksi.  

Asiakas pääsee tarkastelemaan kännykän kautta aikaisempia käyntejään, laboratoriotuloksia, rokotuksiaan ja reseptejään. Palvelun kautta voi asettaa muistutuksen muun muassa vanhenevien reseptien ja rokotteiden uusimiseksi. Palvelun avulla on mahdollista saada helposti yhteys asiantuntijoihin. Etävastaanotolla asiantuntijat käyvät oireet asiakkaan kanssa läpi, antavat hoito-ohjeita ja neuvovat, jos tarvitsee käydä vastaanotolla. DiacorPlus-keskusteluun voi liittää kuvan vaivan arvioinnin helpottamiseksi ja  online-keskustelut on mahdollista käydä myös videoyhteydellä.

- Kyseessä on niin sanottu ”natiivisovellus”, eli se on kehitetty nimenomaan puhelimeen optimaalisesti sopivaksi. Se hyödyntää älypuhelinten ominaisuuksia, kuten kameraa ja paikannusta tehokkaasti.- Toinen vaihtoehto olisi ollut kehittää selainsivu, joka aukeaisi kaikilla puhelimilla, mutta näissä käyttökokemus ei ole yhtä hyvä. Nyt teimme omat sovellukset kullekin puhelinkäyttöjärjestelmälle.

Tietoturvan täytyy olla aukoton

Puhelimeen eivät tallennu mitkään terveys- tai maksutiedot vaan ne noudetaan aina erillisestä ratkaisusta. Esimerkiksi potilastiedot tulevat viranomaisten auditoimasta potilastietojärjestelmästä. Asiakas toimii sovelluksessa aina tunnistettuna. Palveluun tunnistaudutaan ensimmäisellä kerralla pankkitunnisteilla ja jatkossa käyttäjän itsensä antamalla salasanalla.

DiacorPlussan taustajärjestelmät toimivat suomalaisissa korkean tietoturvan ja käyttävyyden konesaleissa. Järjestelmää valvotaan 24/7. - Mitään tietoja ei tallenneta fyysisesti puhelimeen, Tuomas Teuri vakuuttaa.

- Nyt lanseerattu palvelu on vasta ensimmäinen versio DiacorPlusssasta. Kehitysideoita on todella paljon ja niiden toteutus on jo käynnissä. Käyttäjät ovat olleet mukana kehitysprojektissa kaikissa sen vaiheissa ja palvelua muokataan jatkossakin paljon asiakkaiden kommenttien perusteella.

- Uskomme, että Diacorplus on suurin lääkäriasemamme vuonna 2020.

Lisätietoja:
IT-johtaja Tuomas Teuri, Diacor, p. 040 754 9507

Kotimainen Diacor on Helsingin Diakonissalaitoksen ja LähiTapiolan omistama hyvinvointialan yritys. Diacorilla on 13 lääkäriasemaa pääkaupunkiseudulla, yksi Turussa ja Suomen pitkäaikaisin yksityinen sairaala Helsingin Ruoholahdessa.