Menu

Kuntoilija: nousujohteisuus kannattaa

Ryhmäliikunta ja erilaiset ”jumpat” ovat monipuolisia fyysisen kunnon kohottajia. Askelsarjoja tai tanssia sisältävät tunnit kehittävät liikehallintaa ja kestävyyttä, kun taas esimerkiksi bodypump parantaa enemmän lihaskuntoa. Kaikista näistä tulee huolehtia, sillä ne ovat terveyskunnon  eri osa-alueita.

Diacorin työfysioterapeutti  ja personal trainer  Mari Salo tapaa usein ihmisiä, joiden liikuntaharrastus on alun innostuksesta huolimatta jäänyt kesken. Yksi tavallisimmista syistä tähän on liian kova aloitus, sekä viikkokertojen että rasitustason suhteen. Esimerkiksi juuri nyt kovassa suosiossa olevat crossfit -tyyppiset lajit eivät välttämättä sovellu aivan aloittelijalle, varsinkin, jos harrastajalle on jo kertynyt vuosia tai aikaisempi liikuntahistoria on kovin passiivinen. ”Kerralla kunnolla” aiheuttaa herkästi ylirasitustiloja. Tyypillisesti jumpassa rasittuvat polvet, alaselkä ja jalkapohjat.

 

Omaa heikkoa lenkkiään voi selvittää esimerkiksi FMS-testillä (functional movement screen).

Omaa heikkoa lenkkiään voi selvittää esimerkiksi FMS-testillä (functional movement screen). Monet pohjoisamerikkalaiset joukkueet käyttävät sitä myös huippu-urheilussa. Lihastasapaino- ja liikehallintakartoituksilla selviää, ovatko lihakset tasapainoisen vahvoja toisiinsa nähden, ja missä on kehitettävää voiman, liikehallinnan tai liikkuvuuden suhteen. Kun heikot lenkit ovat selvillä, niitä kehittävää harjoittelua voi hyvin tehdä kotonakin.

Omavalmentajana toimiva Salo suosittelee liikuntaharrastuksen aloittamista ammattilaisten ohjauksessa.

Artikkelin kirjoittaja:
Esko Heikkinen
asiantuntijaviestintä ja urheilulääketiede

 

 

 


Lue lisää

Työfysioterapeutti